Публикувано на: вт, окт. 17th, 2017

Граждани сигнализират: „Промени в Закона за железопътния транспорт отварят вратата за нови далавери с държавна собственост”

Покрай готвено изменение на Закона за железопътния транспорт заради
органа, разследващ инциденти и факта, че срещу България тече
наказателна процедура от Брюксел, се промъкват и припознати от
гражданите като лобистки текстове за прехвърлянето на имоти публична
държавна собственост.

Промените в Закона за железопътния транспорт, които минаха процедура
по обществено обсъждане и трябва да влязат в Народното събрание са
продиктувани от факта, че до момента 10 години след влизането ни в ЕС
звеното, отговарящо за безопасността Изпълнителна агенция железопътна
администрация (ИАЖА), се занимаваше и с разследването на инциденти.
Според директива 2004/49/ЕО „Този орган е независим в своята
организация, законова структура и вземане на решения от всякакви
оператори на инфраструктури, железопътни предприятия, от органите,
налагащи такси, разпределящи инфраструктурен капацитет и
организациите, уведомявани за взетите мерки, както и от всяка страна,
чиито интереси биха могли да са в противоречие с функциите, възложени
на разследващия орган. Освен това, той е независим и от органа по
безопасността, както и от всякакъв регулатор на железопътни мрежи.

Въпросът дали промените, приемани както обикновено в последния момент,
ще бъдат достатъчни, за да избегне България санкции от ЕС е само
едната страна на проблема – твърдят от Гражданска инициатива за
обществен и релсов транспорт и считат, че заедно с корекциите, се
прави опит за заобикаляне на друг действащ закон – този за държавната
собственост. До момента Министерски съвет бе длъжен да гласува изрични
решения за преобразуването на всеки един имот публична държавна
собственост в частна държавна собственост и това бе отразено в
протоколите на всяко заседание, като след това можеше да бъде търсена
лична отговорност от взелите решението министри – коментират от
инициативата. С готвените промени в Закона се отваря вратичка за
директно прехвърляне на терени публична държавна собственост на
железопътни предприятия, които по смисъла на Закона за държавната
собственост автоматично ще стават частна такава, но вече без
необходимост от изрично решение на Министерски съвет за
преобразуването им и могат лесно да бъдат продадени според чл.43, ал.4
от ЗДС. Така отговорностите практически ще се размият – твърдят
гражданите и това ще отвори нова възможност за нечисти сделки с
държавно имущество.

В становището си гражданите изрично са обърнали внимание, че и в
действащия Закон за държавната собственост е предвидена възможност за
учредяване на ограничени вещни права върху публична държавна
собственост, когато това е необходимо за изграждане на линейни обекти
на техническата инфраструктура (включително железопътна) – т.е.
правото на строеж върху публична държавна собственост може да се
учреди, без да има необходимост от прехвърляне на тази собственост или
промяна на нейния статут.

Георги Статков от инициативата коментира: „Посочените дотук факти
показват, че тези, които са писали закона или са некомпетентни, или
злонамерени. И в двата случая обаче крайният резултат ще бъде в ущърб
на българските граждани (фактическият собственик на тези имоти).
Поради този факт, ние настояваме хората, подготвили промените да дадат
публично обяснение и да носят персонална отговорност.”

Освен описаните проблеми, гражданите твърдят, че законът, приет през
2002 г. трябва да бъде оценен и преразгледан из основи или директно
написан наново, но този път гледайки най-добрите примери (Германия,
Австрия и др.), защото 15 години след написването му ситуацията в жп
сектора е изключително тежка.

Коментари